Så här gör du

Introduktion – Att söka bidrag

Vem kan söka bidrag?

SBUF:s medlemsorganisationer (SEKO, Byggnads, Ledarna, Sveriges Byggindustrier och VVS Företagen) kan söka bidrag från SBUF. Även företag som är anslutna till Sveriges Byggindustrier eller VVS Företagen kan söka bidrag från SBUF. Du kan enkelt kolla om ditt företag är medlem genom Sveriges Byggindustriers respektive VVS Företagens webbplatser.

Det finns tre olika roller i ansökningsprocessen: ansökningsadministratör, projektledare och det sökande företagets firmatecknare.

Ansökningsadministratören lotsar ansökan genom SBUF:s ansökningsprocess, och ser till att projektbeskrivning och budget upprättas, att ansökan godkänns av både firmatecknaren och projektledaren, att digitala namnteckningar insamlas, att ansökan inlämnas till SBUF och så vidare. När ansökan är inlämnad upphör ansökningsadministratörens funktion. Ofta är ansökningsadministratören och projektledaren samma person.

Projektledaren svarar för att projektet genomförs enligt den beviljade ansökan. Tidplaner, referensgruppsmöten under projektets gång och slutrapportering vid projektets slut. Projektledaren behöver inte vara verksam i ett av SBUF:s medlemsföretag utan kan komma från konsultbolag, forskningsorganisation, högskola eller liknande. Det viktiga är att företaget anförtror projektledaren att sköta hanteringen gentemot SBUF.

Det sökande företagens firmatecknare lägger sista handen vid ansökan innan den lämnas in till SBUF och bekräftar därmed att projektet är utformat enligt företagets intentioner. Det är viktigt att SBUF kan säkerställa att det sökande medlemsföretaget är med på vagnen, och att projektet är väl förankrat i bygg- och installationsföretagens verksamhet. Det är också viktigt att medlemsföretagen aktivt deltar i styrgruppen och referensgruppen när projektet väl har blivit beviljat. I mindre företag kan alla tre rollerna utföras av en och samma person.

 

 

Hur går jag tillväga?


1. Formulera din projektidé

Du som är verksam i byggandet har säkert synpunkter på hur man kan höja effektiviteten i branschen. Det kan gälla förslag om bättre samverkan mellan dem som medverkar i olika led av byggprocessen - eller också idéer om insatser direkt i produktionen. Ytterst handlar det om att bli bättre på att möta kundernas krav och förväntningar. Kundnytta, produktivitet, kvalitet och miljö är några viktiga nyckelord.

Har du eller ditt företag idéer eller förslag till utvecklingsprojekt som du tycker stämmer med SBUF:s mål och inriktning är du välkommen med en ansökan. Helst ska det vara sådant som flera företag och gärna hela branschen kan ha nytta av.

En betydande del av SBUF:s budget avser stöd till forskning vid högskolor kring frågor som är vitala för entreprenörer och installatörer. Även för forskningsprojekt gäller att ansökan ska göras av företag som är anslutet till någon av de organisationer som ingår i SBUF:s medlemskrets.

Tag gärna kontakt med SBUF:s kansli om du behöver ytterligare information.

Läs om SBUF:s mål och inriktning

Vilka projekt kan SBUF stödja?

Kontakta SBUF:s kansli


2. Skapa en projektbeskrivning

För att ditt projekt ska erhålla bidrag från SBUF krävs en projektplan. Utgå från vår checklista när du utformar din projektbeskrivning.

Läs checklistan


3. Skicka in din ansökan

När du är klar med din projektbeskrivning kan du söka bidrag hos SBUF. Ansökan lämnas in digitalt via SBUF:s webbplats. Ansökan innehåller den information som vi behöver för att kunna påbörja behandlingen av din ansökan.

 

Tidsgränser för ansökningar

Sök bidrag (Ansökningsformulär)


4. Underteckna ansökan

Ansökan ska undertecknas digitalt. Ansökningsarbetet sköts av ansökningsadministratören, som ansvarar för att både det sökande företaget och projektledaren är överens om tagen. Därefter undertecknar projektledaren ansökan med sitt BankID (i mobil eller dator), och slutligen lägger det sökande företagets firmatecknare sista handen vid ansökan med sin underteckning via BankID.

När du skickat in din ansökan kommer webbplatsen att visa en bekräftelse på att din ansökan skickats in till oss på SBUF. Det är som först när en digitalt undertecknad ansökan är inlämnad till oss på SBUF som din ansökan är formellt godkänd för behandling.

 

Kontakta oss (SBUF:s epostadress)


Vad händer med min ansökan?

När du skickat in din ansökan via webbplatsen kommer ansökan att diskuteras i ett eller flera av SBUF:s fyra utskott: Anläggningsutskottet, Byggutskottet, Installationsutskottet och Forskningsutskottet. Utskotten ger sin rekommendation kring ansökan. Därefter tar styrelsen beslut kring bidrag. Du kan följa ditt ärende och ta del av utskottens utlåtande och styrelsens beslut via projektarean. Du erhåller användarnamn och lösenord till projektarean när din ansökan skickats in till SBUF.

Här hittar du projektarean