Projekt 13722 Avslutat Anpassning av vägdimensionering för LCA och LCC

Projekttid

Fördjupningsmaterial

Slutrapport

Sammanfattning

Stora investeringar med nybyggnation av svensk anläggningsinfrastruktur görs i dag (Förbifart Sthlm Västlänken till exempel) och beställare ställer ökade krav på att minska klimatpåverkan vid utförandet. Därmed finns ett stort intresse bland svenska offentliga och privata uppdragsgivare att använda nya innovativa lösningar och materialval för att bygga hållbar infrastruktur.

Det ökar behovet av korrekt gjorda jämförelser avseende kostnadseffektivitet, minskning av klimatpåverkan och främjande av cirkulärt byggande.

Bedömning av hållbarhetsaspekter hos anläggningskonstruktioner görs på en lokal nivå, kopplat till ett projekt. Att kunna se effekten av en sådan lokal åtgärd och kunna sätta ett ekonomiskt värde på ”reducerade utsläpp” utifrån ett globalt perspektiv är en av de svåraste uppgifterna i omställningen av byggindustrin till att bli mer klimatneutral.

Projektets idé är att kartlägga befintligt användande av hållbarhetsbedömningsmetoder som Livscykelanalys (LCA), Livscykelkostnad (LCC), Miljövarudeklaration (EPD) och teknisk dimensionering för skapande av hållbara vägkonstruktioner och utveckla ett nytt standardiserat ramverk.

Projektresultatet visar bland annat att beställarnas upphandlingskrav styr och kan i vissa fall begränsa entreprenörernas arbete mot både minskning av klimatpåverkan och omställning mot cirkulära flöden. Beställarkraven mot minskning av klimatpåverkan och entreprenörernas klimatreducerande åtgärder följer i allmänhet en väletablerad praxis som följer EPD-standarder.

Projektansvarig
  • Svevia AB
Projektledare
Relaterade projekt