Projekt 14461 Pågående Modell för ökat beläggningsunderhåll av tyngre fordon

Projekttid

Sammanfattning

Trafikbelastningen ökar ständigt på vägnätet, såväl till antal som till vikt, och enbart sedan 2015 har lastbilars tillåtna högsta bruttovikter höjts 2 gånger: 2015 och sedan 2018 löpande utökning av BK4-vägnätet. Ökningen antas påverka vägarnas nedbrytning.

Syftet med detta utvecklingsprojekt är att utveckla en modell för att beräkna fordonsviktökningars inverkan på vägunderhållsbehovet och då särskilt under kontraktstiden för enskilda entreprenadkontrakt inom nybyggnad, omklassning och beläggningsunderhåll. Anledningen är att i vissa fall påverkas riskerna för entreprenörer mer än i andra fall, vilket både beror på att modeller saknas för att beräkna effekten av ökade fordonsvikter samtidigt som totalentreprenader har långa löptider där kravställningen uttrycks i mätbara funktionella egenskaper vilka kan påverkas av oförutsedda ändringar av tidigare ingångna kontraktsvillkor. Detta påverkar såväl risker som ansvarsförhållanden mellan kontraktsparterna.

Nyttan för branschen är att i ljuset av ökad transporteffektivitet till följd av högre fordonsvikter, ökad efterfrågan av vägar och underhåll, fokus på underhållsskuld och hur företagen bör kompenseras i praktiken.

Projektansvarig
  • NCC Industry AB
Projektledare
Relaterade projekt