Projekt 13709 – Avslutat Utvärdering av Push-Off flak för asfalt- del 2.
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Artiklar
Sammanfattning
Projektet är en uppföljning/fortsättning av SBUF-projekt nr
13544 med syftet att utvärdera en ombyggnation av Push-Off flaken för att få samma funktion som
rörformade och V-formade bottentömmande asfaltflak.
Några av fördelarna med
Push-Off tekniken är vid lossning i tunnel när det är lågt i tak, när lossning skall utföras vid kraftigt tvärfall på
vägytan samt när elledningar hänger över vägbanan. Den största fördelen är att flak-systemet kan användas
till mycket annat än bara asfaltmassa vilket ökar utnyttjandegraden även när det inte är asfaltsäsong.
De tre fältförsöken har visat att ombyggnationen av Push-Off flakens ändstammar till att asfaltmassan leds
ner till asfaltläggarens matarband har gett resultat som är likvärdiga som övriga jämförande flaktyper
(rörformade och bottentömmande V-formade).
De uppmätta riskareorna i lastbyteszoner med Push-Off flaken är nere på acceptabla nivåer i närheten av de
övriga flaktyperna. De uppmätta PDI-värdena i lastbyteszoner med Push-Off flaken är i samma nivå som de
övriga flaktyperna.
Tidsåtgången för de olika lastbytena har varit kortare med Push-Off flaken
vilket betyder bättre kontinuitet i läggningen utan stopp.
Projektet visar återigen vilken fin homogenitet som erhållas vid användandet av MTV.
Detta projekt har visat att Push-Off flaken kan vara till stor nytta för framtidens transporter av
asfaltmassa ut till arbetsplatserna.
Projektet förordar därför Trafikverket att ändra i kommande AMA till att tillåta även
Push-Off flak.
13544 med syftet att utvärdera en ombyggnation av Push-Off flaken för att få samma funktion som
rörformade och V-formade bottentömmande asfaltflak.
Några av fördelarna med
Push-Off tekniken är vid lossning i tunnel när det är lågt i tak, när lossning skall utföras vid kraftigt tvärfall på
vägytan samt när elledningar hänger över vägbanan. Den största fördelen är att flak-systemet kan användas
till mycket annat än bara asfaltmassa vilket ökar utnyttjandegraden även när det inte är asfaltsäsong.
De tre fältförsöken har visat att ombyggnationen av Push-Off flakens ändstammar till att asfaltmassan leds
ner till asfaltläggarens matarband har gett resultat som är likvärdiga som övriga jämförande flaktyper
(rörformade och bottentömmande V-formade).
De uppmätta riskareorna i lastbyteszoner med Push-Off flaken är nere på acceptabla nivåer i närheten av de
övriga flaktyperna. De uppmätta PDI-värdena i lastbyteszoner med Push-Off flaken är i samma nivå som de
övriga flaktyperna.
Tidsåtgången för de olika lastbytena har varit kortare med Push-Off flaken
vilket betyder bättre kontinuitet i läggningen utan stopp.
Projektet visar återigen vilken fin homogenitet som erhållas vid användandet av MTV.
Detta projekt har visat att Push-Off flaken kan vara till stor nytta för framtidens transporter av
asfaltmassa ut till arbetsplatserna.
Projektet förordar därför Trafikverket att ändra i kommande AMA till att tillåta även
Push-Off flak.
Projektansvarig
- Skanska Sverige AB
Projektledare
- Kenneth Olsson Kenneth.Olsson@skanska.se