Tre roller i ansökningsprocessen
![](/media/rw5kyaaa/illu_guide_new-application_1800-1800.png?width=768&quality=75&v=1d8bd2f7aa361f0)
Ansökningsadministratören
Ofta är ansökningsadministratören och projektledaren samma person. Ansökningsadministratören lotsar ansökan genom SBUF:s ansökningsprocess, och ser t ex till att:
- projektbeskrivning och budget upprättas
- ansökan godkänns digitalt av attestbehörig och projektledare
- ansökan lämnas digitalt till Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond
När ansökan är inlämnad upphör ansökningsadministratörens funktion.
![](/media/zshoueiy/illu_guide_project-leader-sign_1800-1800.png?width=768&quality=75&v=1d8bd2f7a0dd8b0)
Projektledaren
Projektledaren svarar för att projektet genomförs enligt den beviljade ansökan och har under projektets gång hand om tidplaner, referensgruppsmöten och slutrapportering vid projektets slut.
![](/media/upnblepq/illu_guide_signatory-sign_1800-1800.png?width=768&quality=75&v=1d8bd2f79667520)
Attestbehörig
Det är viktigt att SBUF kan säkerställa att det sökande medlemsföretaget är med på vagnen, och att projektet är väl förankrat i bygg- och installationsföretagens verksamhet. Attestbehörig godkänner ansökan genom digital namnteckning och bekräftar därmed att projektet är utformat enligt företagets intentioner.
Det är också viktigt att medlemsföretagen aktivt deltar i styrgruppen och referensgruppen när projektet väl har blivit beviljat. I mindre företag kan alla tre rollerna utföras av en och samma person.