Artikel Energianvändning i lågenergiskolor
Modern och detaljerad brukarindata. Brukarrelaterade parametrarna kan variera avsevärt.
Det övergripande syftet med den här avhandlingen var att bidra till att uppnå klimatmålet och förbättra byggnaders energieffektivitet genom att undersöka
både beräknad och uppmätt energianvändning samt att identifiera vilka parametrar
som har stor inverkan på den totala energianvändningen och därför bör beaktas.
Den uppmätta energianvändningen varierar mellan
att understiga den beräknade med 44 procent respektive överstiga den beräknade med 28
procent. Det visade sig att de brukarrelaterade parametrarna hade större påverkan på
variationerna i energianvändning än de tekniska parametrarna.
Av de studerade
parametrarna visade det sig att inomhustemperatur, luftomsättning och ventilationsdrifttid
var de brukarrelaterade parametrarna som hade störst inflytande på byggnadernas
energianvändning. Användningen av verksamhetsenergi hade något mindre inflytande på
3
den totala energianvändningen.
Persontäthet och energianvändningen för
varmvattenproduktion hade lite påverkan i de studerade skolorna. Även om endast sju
lågenergiskolor inkluderades i studien kan man se att de uppmätta brukarrelaterade
parametrarna kan variera avsevärt. Detta innebär inte bara att fler framtida mätningar i
fler skolor behövs men också att endast ett medelvärde per parameter skulle kunna
vilseleda energiingenjörer vid beräkningen av en byggnads energianvändning.
Av denna
anledning presenterar denna forskningsstudie även standardavvikelser samt min- och
maxvärden för varje studerad parameter.
Några slutsatser i relation till forskningsfrågorna
Kan lågenergiskolor leverera tillräckligt bra inomhusklimat och luftkvalitet när det gäller inomhustemperatur och koldioxidkoncentration?
Resultaten från mätningarna visade att den termiska komforten och
inomhusluftkvaliteten, i termer av inomhustemperaturer och CO2-koncentrationer,
uppfyllde kriterierna i den internationella standarden EN 15251 och i de svenska
rekommendationerna från Arbetsmiljöverket och Folkhälsomyndigheten. I vissa av de
studerade klassrummen var dock medianinomhustemperatur mellan 19 och 20 °C under
uppvärmningssäsongen.
Hur väl överensstämmer den beräknade energianvändningen med den uppmätta i lågenergiskolor?
Skillnaderna mellan uppmätt och beräknad energianvändning för de studerade skolorna
varierade från –44 procent till +28 procent. Slutsatsen kan dras att en betydande stor
variation hittades bland skolorna.
Hur påverkar brukarrelaterade parametrar den beräknade och uppmätta energianvändningen i lågenergiskolor och i vilken utsträckning påverkar de den totala energianvändningen?
Linjär regressionsanalys och känslighetsanalys av uppmätta värden visade att några av de
studerade brukarrelaterade parametrarna hade ett stort, och andra ett mindre, inflytande
på energianvändningen. Inomhustemperatur, luftomsättning och ventilationsdrifttid hade
stor påverkan på energianvändning.
Dessa parametrar måste därför antas så exakt som
möjligt under projekteringsskede samt justeras med hjälp av driftoptimering under
driftskede. Driftoptimering under driftskede är alltså lika viktig som energiberäkningen
under projekteringsskede, med avseende på att minimera avvikelserna mellan beräknad
och uppmätt energianvändning. Beläggningsgraden, närvarotiderna och energi för
tappvarmvatten visade sig ha ett mindre inflytande på energianvändningen.
Slutrapport
Kontakt
- Branko Simanic Skanska branko.simanic@skanska.se