Artikel ReInfra AB återtar det eftersatta underhållet
Svensk transportinfrastruktur har två betydande men
välkända utmaningar. Dels är produktiviteten i byggandet dålig och därutöver är
underhållet eftersatt. Trafikverket har brottats med bristande produktivitet
under en lång tid. Det finns en medvetenhet om problematiken och åtgärder har
vidtagits. Implementering av nya arbetssätt går dock trögt i den stora
myndigheten. Därutöver finns en omfattande underhållsskuld som ger en sämre
funktion på både väg och järnväg. Underfinansieringen av underhåll är primärt
ett politiskt problem. En lösning som har bäring mot båda utmaningarna tar
utgångspunkt i norska Nye Veier.
Nye Veier är ett offentligt ägt
aktiebolag som parallellt med Statens Vegvesen upphandlar byggandet av
motorvägar i Norge. Bolaget finansieras över statsbudgeten med målet att
färdigställa vägar snabbt och billigt. Erfarenheterna sedan uppstarten år 2015
är övervägande positiva och organisationen har fått fortsatt förtroende efter
regeringsskiftet. Nye Veiers existensberättigande är betingat på att uppsatta
mål levereras. Det skapar tydliga incitament. Bolaget har också skapat en
institutionell konkurrens som pressat Statens Vegvesen att förbättra sin
verksamhet.
Föreliggande studie föreslår att
Sverige följer Norges exempel och upprättar ReInfra AB. Likt den norska
föregångaren är avsikten att ett nytt fokuserat ledarskap ska utmana föråldrade
strukturer och metoder med nya verktyg och processer. Därutöver etableras
en institutionell konkurrens för att både inspirera och utmana Trafikverket. Till
skillnad från Nye Veier föreslås att ReInfra fokuserar på reinvesteringar av
väg och järnväg för att återta det eftersatta underhållet. Finansieringen bör
primärt ske över statsbudgeten och uppgå till 10 mdkr årligen, vilket
sammanfaller med vad som krävs för att återställa underhållsskulden under
innevarande planperiod.
Regeringen bör tillsätta en utredning för att upprätta ReInfra AB. Ett sådant bolag skulle kunna stärka produktiviteten i hela sektorn genom ett nytänk och samtidigt åtgärda det eftersatta underhållet.
Kontakt
- Johan Nyström Nyfou johan.nystrom@nyfou.se