Projekt 14488 – Pågående Utvärdering av alternativa storleksfördelningar för järnvägsmakadam
Sammanfattning
Detta projekt undersöker om en alternativ kornstorleksfördelning för järnvägsmakadam kan minska nedbrytningen och därmed sänka underhållskostnaderna för svensk järnvägsinfrastruktur. I dagsläget används i regel fraktionen +31.5/–63 mm (enligt SS-EN 13450), men praktisk erfarenhet och tidigare forskning pekar på att en bredare eller bi-modal fördelning eventuellt kan ge både högre stabilitet och bättre motstånd mot sönderdelning.
Projektet omfattar produktion av tre olika ballastfraktioner (standard, bredare och bi-modal) som testas både i packhall och laboratorium. I Dynapacs anläggning i Karlskrona genomförs bland annat kompakteringstester och så kallade Sleeper Push Tests, där last och förskjutning mäts för att bedöma sidostabilitet. Vid Chalmers utförs cykliska oedometerförsök för att undersöka kornens nedbrytning över tid. Resultaten jämförs sedan med numeriska DEM-simuleringar, vilket ger en digital ”tvilling” av försöken.
Genom att klarlägga hur olika kornstorleksfördelningar påverkar styvhet, stabilitet och degradering kan projektet bidra till nya riktlinjer för ballastproduktion. Därigenom hoppas man uppnå en längre livslängd för makadamen, färre underhållsåtgärder och bättre kostnadseffektivitet. Även miljön gynnas genom minskad resursförbrukning och färre störningar i tågtrafiken. Slutrapporten, med tekniska bilagor och rekommendationer, publiceras på SBUF:s webbplats och sprids i projektets kanaler.
Projektet omfattar produktion av tre olika ballastfraktioner (standard, bredare och bi-modal) som testas både i packhall och laboratorium. I Dynapacs anläggning i Karlskrona genomförs bland annat kompakteringstester och så kallade Sleeper Push Tests, där last och förskjutning mäts för att bedöma sidostabilitet. Vid Chalmers utförs cykliska oedometerförsök för att undersöka kornens nedbrytning över tid. Resultaten jämförs sedan med numeriska DEM-simuleringar, vilket ger en digital ”tvilling” av försöken.
Genom att klarlägga hur olika kornstorleksfördelningar påverkar styvhet, stabilitet och degradering kan projektet bidra till nya riktlinjer för ballastproduktion. Därigenom hoppas man uppnå en längre livslängd för makadamen, färre underhållsåtgärder och bättre kostnadseffektivitet. Även miljön gynnas genom minskad resursförbrukning och färre störningar i tågtrafiken. Slutrapporten, med tekniska bilagor och rekommendationer, publiceras på SBUF:s webbplats och sprids i projektets kanaler.
Projektansvarig
- NCC Industry AB
Projektledare
- Kristoffer Hofling kristoffer.hofling@ncc.se