Projekt 14280 – Avslutat Utläggning och provtagning av obundet bärlager -Simulering med hjälp av DEM
Fördjupningsmaterial
Slutrapport
Sammanfattning
Projektresultaten ger att DEM-simuleringar kan visa på segrereringseffekter vid olika
utläggningstekniker och resultaten sammanfaller med de som framkom i SBUF-projekt
14067, ”Mottagningskontroll av obundna vägmaterial”.
Följande slutsatser kan dras
från projektets simuleringsresultat:
• ”Utströssling” av material gav minst separering (jämnast kvalitet) men
efterföljande ”avjämning” av ytan ger separering.
• Att lägga upp materialen i högar och dra ut åt olika håll innebär alltid separering
men här är det fördelaktigare att lägga upp i flera små högar som sedan dras
ut.
• Riktningen av utdragen har en påverkan då lossningen av material med
hjullastare orsakar en separering. Finare partiklar har en tendens att hamna
närmare lastmaskinen och grövre längre bort från lastmaskinen. Utdragning
bakåt åt materialhögens ”finkornigare” del ger minst separering.
• På en idealt perfekt utlagd yta kommer, vid provtagning av ett prov på 30 kg,
riskerar 5 % av proverna att vara underkända utifrån Trafikverkets kravställning
på obundet bärlager beroende på var på ytan provet tas. Ett prov behöver
innehålla ett tillräckligt antal partiklar så att alla storlekar är representerade i
samma mängdfördelning som i den totalt utlagda volymen.
utläggningstekniker och resultaten sammanfaller med de som framkom i SBUF-projekt
14067, ”Mottagningskontroll av obundna vägmaterial”.
Följande slutsatser kan dras
från projektets simuleringsresultat:
• ”Utströssling” av material gav minst separering (jämnast kvalitet) men
efterföljande ”avjämning” av ytan ger separering.
• Att lägga upp materialen i högar och dra ut åt olika håll innebär alltid separering
men här är det fördelaktigare att lägga upp i flera små högar som sedan dras
ut.
• Riktningen av utdragen har en påverkan då lossningen av material med
hjullastare orsakar en separering. Finare partiklar har en tendens att hamna
närmare lastmaskinen och grövre längre bort från lastmaskinen. Utdragning
bakåt åt materialhögens ”finkornigare” del ger minst separering.
• På en idealt perfekt utlagd yta kommer, vid provtagning av ett prov på 30 kg,
riskerar 5 % av proverna att vara underkända utifrån Trafikverkets kravställning
på obundet bärlager beroende på var på ytan provet tas. Ett prov behöver
innehålla ett tillräckligt antal partiklar så att alla storlekar är representerade i
samma mängdfördelning som i den totalt utlagda volymen.
Projektansvarig
- Skanska Sverige AB
Projektledare
- Jan Englund jan.englund@skanska.se