Artikel Förbättrad säkerhet vid vägarbeten

Publicerad

Integrationen av radar, kameror och larmsystem och på fler TMA-fordon skulle förbättra säkerheten vid vägarbetsplatser. Det, tillsammans med stödjande åtgärder för ett förändrat beteende, är livsavgörande.
Viktigt med TMA
Viktigt med TMA
Detta projekt, påbörjade i januari 2024, adresserar en avgörande fråga för säkerheten och förbättringen av TMA-avstängningar. (TMA = Truck Mounted Attenuator även kallat “TMA-bil”, ett påkörningsskydd som används vid framför allt vägarbeten.) Projektet fokuserar på att minska risken för att TMA-fordon blir påkörda, ett alltför vanligt och farligt scenario vid temporära vägarbeten.

Projektet "Säkrare TMA-avstängningar vid vägarbeten" har framgångsrikt visat att integration av avancerad teknik såsom radar, kameror och larmsystem kan erbjuda betydande förbättringar i säkerheten vid vägarbetsplatser. Fälttesterna har bekräftat systemets effektivitet i att mäta hastigheter och detektera obehöriga intrång i buffertzoner.

Projektet identifierade vissa viktiga förbättringsområden. Specifikt inkluderar dessa utmaningar med radarreflexioner från omgivande strukturer och svårigheter med att detektera personer i buffertzoner under färd. Dessa begränsningar påvisar ett tydligt behov av ytterligare utveckling för att optimera tekniken för vägarbetsplatsernas dynamiska miljöer.

För att ytterligare förbättra och utveckla dessa övervakning och säkerhetssystem, rekommenderas det att systemet installeras på flera TMA-fordon. Genom att koppla samman dessa system kan data sammanställas och analyseras i moln för att monitorerna förares hastigheter, beteende, övervaka buffertzoner på distans och i nästan realtid. Detta skulle möjliggöra övervakning av vägarbetet på olika platser, under olika tider, och med olika förare. Sådan omfattande datainsamling och analys skulle inte bara bidra till att identifiera farliga platser och riskfyllda beteenden hos både arbetare och förare, utan också stödja utvecklingen av åtgärder för att förändra dessa beteenden på ett positivt sätt.

Förutom att förbättra säkerheten genom förebyggande åtgärder, kan data från dessa system användas för att bygga ett mer omfattande säkerhetssystem. Ett sådant system skulle kunna övervaka buffertzoner och förarbeteende i realtid och potentiellt larma en central övervakningsstation om farliga situationer upptäcks. Denna kapacitet skulle inte bara möjliggöra snabbare reaktioner på omedelbara hot, utan även erbjuda möjligheter att agera proaktivt för att förhindra incidenter och olyckor innan de inträffar.


Kontakt