Artikel Minska betongvolymer och CO2-utsläpp
Rapporten visar hur betongvolymerna och därmed tillhörande CO2-utsläpp för de vanligaste brotyperna kan minskas väsentligt (i storleksordningen -30%). Rapporten kan direkt användas för implementering i praktiken.
Rapporten visar hur betongvolymerna och därmed tillhörande CO2-utsläpp för de vanligaste
brotyperna kan minskas väsentligt (storleksordning -30%), och fortfarande uppfylla
funktionskrav. Anledningen att detta inte görs idag är att produktionskostnaden blir större än
materialbesparingen. Med framtidsutsikt om ökande materialkostnad p g a tillhörande
klimatpåverkande utsläpp, kan detta förhållande komma att förändras.
En reduktion av betongvolymer enligt denna rapport, tillsammans med förbättringar av
materialet, s k ”grön betong”, bedöms reduktionen kunna bli ännu större (storleksordning -
50%).
Rapporten visar hur betongvolymerna och därmed tillhörande CO2-utsläpp för de vanligaste
brotyperna kan minskas väsentligt. Rapporten kan direkt användas som underlag för
implementering i praktiken. Syftet med projektet har varit att etablera konstruktionslösningar med ”optimerade”
geometrier som ger betydande materialbesparingar och därmed utsläppsminskningar, men
som samtidigt uppfyller funktionskrav, och med en tillhörande produktionsmetodik som
fortfarande ger en rimlig tid och produktionskostnad.
Med stöd från SBUF genomfördes projektet ”Klimatoptimerat byggande av betongbroar”
under 2016 – 2017. I denna rapport framgår infrastrukturens omfattning av klimatpåverkande
utsläpp, specifikt CO2, och möjligheten att minska utsläppen genom rätt val av geometri och
material.
Mängden klimatutsläpp korrelerar med mängden material som byggs in i konstruktionerna.
Under lång tid har material varit relativt billigt jämfört med arbetskostnader. Detta har
medfört att konstruktionerna ofta har utförts med enkla geometriska former, som ger lägre
arbetskostnad, men högre materialåtgång, och därmed högre klimatutsläpp.
Kontakt
- Per Kettil Skanska Sverige AB per.kettil@skanska.se