Artikel Viktiga vägval prövade
Resultatet från detta projekt ingår
tillsammans med flera rapporter och provvägen är ett branschgemensamt projekt finansierat
av både SBUF och Trafikverket. Anledningen till provvägens tillblivelse var att
prova om det går att radikalt minska asfaltens tjocklek genom att använda
bindemedel med högre prestanda jämfört med traditionella sorter.
Baserat på undersökningar redovisade i denna rapport kan
följande slutsatser dras:
• provvägen är välbyggd med hög teknisk prestanda det vill
säga att den visar mycket låg skadeutveckling under uppföljningsperioden
• det finns inga tecken på att tjockleksreduceringen, 1
lager asfalt (5 cm) borttaget, påverkar vägens jämnhet varken spårdjup eller
IRI
• tjockleksreduktion leder naturligt till lägre
klimatpåverkande utsläpp medan ökande grad av polymermodifiering ökar utsläppen
• sträckan med lägre grad av polymermodifiering visar lägst
spårdjupsutveckling, dock inte statistiskt signifikant vid en sammantagen
analys av samtliga provsträckor.
Hela projektet finns nu redovisat
i 4 rapporter varav 3 och 4 analyserar uppföljande
mätningar genomförda efter 6 års
trafikering:
• Utveckling av alternativa
beläggningskonstruktioner (SBUF 12926.)
• Reducerad beläggningstjocklek
med alternativa bindemedel (SBUF 13107)
• Provväg riksväg 40. 3: Vägens
jämnhet efter 6 år och asfaltens
klimatpåverkan
• Provväg riksväg 40. 4:
Funktionsrelaterad provning efter 6 år.
Kontakt
- Lars Jansson Peab Asfalt lars.jansson@peabasfalt.se
- Mats Wendel Peab Asfalt mats.wendel@peabasfalt.se