Artikel Inga skillnader beläggningstyp standard och högpresterande bindemedel
Provväg Skänninge byggdes som ett fältexperiment för att undersöka
förbättringar av vägens jämnhet, främst reducerat spårdjup, genom att använda
högpresterande modifierade bindemedel.
Från analys av spårbildningen är slutsatsen att det inte
finns några skillnader mellan beläggningstyperna med standard - respektive
högpresterande bindemedel. Laboratorieprovning av delmaterial indikerar dock
förbättrad prestanda avseende spårbildning, något som inte återspeglas i
fältförsöket.
Den kompletterande utredningen visar att utsläpp av växthusgaser, koldioxidekvivalenter, ökar med ökande mängd polymermodifierad beläggning. Så gör även de monetära kostnaderna.
Bakgrund
Det här projektet har arbetat med att kvantifiera effekten av polymermodifierade beläggningslager i termer av storheterna spårdjup och International Roughness Index (IRI) jämfört med motsvarande standardbeläggningar.
De två parametrarna utgör huvuddelen av funktionskraven i Trafikverkets kontraktshandlingar.
Projektet omfattar det viktiga uppföljningsskedet av ett pågående fältförsök:
Provväg Skänninge: Inverkan av polymermodifierat bitumen avseende vägens
funktion, tidigare undersökt i SBUF-projekt 12760.
Det huvudsakliga syftet med provvägen är att kvantifiera
effekten av innovativt bindemedel i asfaltbeläggning. Asfalt tillverkas normalt
av så kallad penetrationsbitumen. Under senare år har andelen så kallade polymermodifierade
bindemedel (PmB) succesivt ökat, vilket i hög grad beror på att kraven på
infrastrukturen ökat. PmB innebär att bitumen förbättras med tillsättning av
polymerer så att asfaltens funktion i form av resistens mot till exempe spår- och
sprickbildning ökar.
Angående användning av polymermodifierade bindemedel i asfalt är den allmänna uppfattningen, som stöds av framförallt laboratoriemätningar, att beläggningens egenskaper förbättras jämfört med traditionellt penetrationsbitumen.
Det är dock en kvalitativ, relativ beskrivning, snarare än en kvantitativ. Att kunna bedöma effekten av PmB på asfalts och vägars funktion är av sbetydelse för att minska samhällets kostnader för fysisk infrastruktur.
Eftersom väganläggningar avses finnas över längre tider
är det av vikt att funktionen över tiden också ställs mot motsvarande kostnader.
NCC har sökt och fått delfinansiering från Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond för projektets genomförande.
Kontakt
- Robert Lundström NCC robert.lundstrom@ncc.se