Artikel Nollvisionen skapar innovativa lösningar

Publicerad

Konferensen uppfyllde förväntningarna på att finna ny viktig kunskap och teknik. Värt att notera var att att många pratar om nollvisionen, en gång i tiden initierat av Sverige; men deltagande från oss, myndigheter, akademi och konsultled, saknades.

Sveriges Nollvision ger innovativa ringar på vattnet

Men - var är Sverige när ”vår” nollvision ger upphov till innovationslösningar på världskongressen?

ERTICO – ITS Europe1 är en offentlig och privat partnerskapsorganisation med över 120 medlemmar, som kopplar samman 8 olika sektorer inom ITS (Intelligenta Transport System) och Smart Mobility. Varje år anordnar ERTICO – ITS Europe en ITS-kongress och vart tredje år ITS World Congress som äger rum i Europa, Mellanöstern och Afrika (EMEA).

Andreas Bäckström, Verksamhetsutvecklare på Svevia, fick med bidrag från SBUF och Svevia möjlighet att närvara vid konferensen 2024 och sammanfattar sina intryck.

Konferensen uppvisade som förväntat ett stort och brett kunskapsutbud med överlag hög kvalité samt god relevans. Det är tydligt att det finns hög kompetens inom arrangörsorganisationens ERTICO – ITS Europé och de 5 medlemsorganisationerna.

Det innebär också att man aktivt behöver planera sina dagar vid en sådan här kongress för att kunna navigera mellan alla de olika föreläsningarna, work-shops med mera. Man ska också vara på att lämna för plan B för att finna guldkornen!

Det som stack ut under konferensen var att det var många dragningar om användning av digitaliseringens möjligheter för att höja trafiksäkerheten, t.ex.:

• Användning av floating car data (FCD) för att analysera beteende och planera om och utforma nya fysiska lösningar.

• Hitta blackspots (vägsträckor med stor risk för olyckor) genom att använda FCD för sk. near[1]miss-situation approachen i stället för att studera olyckor.

• Användning av V2X lösningar för adaptiv transport management och ökad säkerhet för oskyddade trafikanter.

• Användning av AI för att extrahera information från videobilder kopplat till att identifiera risker samt mäta och slutligen kunna styra och optimera trafikflöden i komplexa vägkorsningar.

Sverige behöver närvara och hänga med i utvecklingen

Konferensen uppfyllde ställda förväntningar på att finna ny kunskap, teknik samt identifiera nya samarbetspartners. Under mässan så konstaterades att Europa håller på att tappa fart i implementeringen av ny teknik och att USA samt framför allt Kina flyttat fram sina positioner. Värt att notera var att på denna konferens där många pratar om nollvision, som en gång i tiden initierades av Sverige, var det mycket svag uppslutning av representanter från Sveriges myndigheter, industri, akademi och konsultbransch.

Flera deltagare presenterade färdigutvecklade och i många fall kommersialiserade lösningar på många kända utmaningar som har lyfts av flera aktörer inom samhällsbyggnadsbranschen i Sverige så som utmaningar och önskade lösningar vilka nämns i Trafikverkets färdplan för digitalisering av transportsystemet. Men med den svaga uppslutningen från Sverige är risken stor att gå miste om viktig kunskap om innovationer och tillämpningsområdena som finns internationellt.


Kontakt