Artikel Nollvisionen skapar innovativa lösningar
Sveriges Nollvision ger innovativa ringar på vattnet
Men - var är Sverige när ”vår” nollvision ger upphov till
innovationslösningar på världskongressen?
ERTICO – ITS Europe1 är en
offentlig och privat partnerskapsorganisation med över 120 medlemmar, som
kopplar samman 8 olika sektorer inom ITS (Intelligenta Transport System) och
Smart Mobility. Varje år anordnar ERTICO – ITS Europe en ITS-kongress och vart
tredje år ITS World Congress som äger rum i Europa, Mellanöstern och Afrika
(EMEA).
Andreas Bäckström, Verksamhetsutvecklare på Svevia, fick med
bidrag från SBUF och Svevia möjlighet att närvara vid konferensen 2024 och
sammanfattar sina intryck.
Konferensen uppvisade som förväntat ett stort och brett
kunskapsutbud med överlag hög kvalité samt god relevans. Det är tydligt att det
finns hög kompetens inom arrangörsorganisationens ERTICO – ITS Europé och de 5
medlemsorganisationerna.
Det innebär också att man aktivt behöver planera sina dagar vid
en sådan här kongress för att kunna navigera mellan alla de olika
föreläsningarna, work-shops med mera. Man ska också vara på att lämna för plan
B för att finna guldkornen!
Det som stack ut under konferensen var att det var många
dragningar om användning av digitaliseringens möjligheter för att höja
trafiksäkerheten, t.ex.:
• Användning av floating car data (FCD) för att analysera
beteende och planera om och utforma nya fysiska lösningar.
• Hitta blackspots (vägsträckor med stor risk för olyckor)
genom att använda FCD för sk. near[1]miss-situation
approachen i stället för att studera olyckor.
• Användning av V2X lösningar för adaptiv transport
management och ökad säkerhet för oskyddade trafikanter.
• Användning av AI för att extrahera information från
videobilder kopplat till att identifiera risker samt mäta och slutligen kunna
styra och optimera trafikflöden i komplexa vägkorsningar.
Sverige behöver närvara och hänga med i utvecklingen
Konferensen uppfyllde ställda förväntningar på att finna ny
kunskap, teknik samt identifiera nya samarbetspartners. Under mässan så
konstaterades att Europa håller på att tappa fart i implementeringen av ny
teknik och att USA samt framför allt Kina flyttat fram sina positioner. Värt
att notera var att på denna konferens där många pratar om nollvision, som en
gång i tiden initierades av Sverige, var det mycket svag uppslutning av
representanter från Sveriges myndigheter, industri, akademi och konsultbransch.
Flera deltagare presenterade färdigutvecklade och i många
fall kommersialiserade lösningar på många kända utmaningar som har lyfts av
flera aktörer inom samhällsbyggnadsbranschen i Sverige så som utmaningar och
önskade lösningar vilka nämns i Trafikverkets färdplan för digitalisering av
transportsystemet. Men med den svaga uppslutningen från Sverige är risken stor
att gå miste om viktig kunskap om innovationer och tillämpningsområdena som
finns internationellt.
Kontakt
- Andreas Bäckström Svevia andreas.backstrom@svevia.se